God kundeservice og høj kvalitet er kodeordene hos den aarhusianske frisørsalon Cosmo Coiffure. For at sikre optimal kommunikation både mellem ledelse og blandt kollegerne arrangerede ejer Julie Kristensen en workshop, hvor hele salonen i fællesskab blev klogere på både deres egne og hinandens personlighedstræk, styrker og udviklingsområder.
Behovet for en teamprofil
Behovet for at få lavet en teamprofil opstod hos ejerleder Julie Kristensen ud fra en bevidsthed om, at trivsel og fokus kan ses på bundlinjen.
”I min salon er det vigtigt for mig, at det er et rart sted at være, både for kunder og personale. Både fordi jeg tror på en bedre bundlinje, hvis personalet har det godt, men også fordi vi bruger mange timer sammen med vores kollegaer hver dag, så det er vigtigt, at man har det godt, og alle bliver mødt af chefen på den mest optimale måde. Derfor ville jeg gerne vide mere om både mig selv og mine medarbejdere. Samtidig står vi over for at skulle have en ny medarbejder, der skal være hos os i 4 år, og der ville jeg gerne bruge personlighedstest for at finde den rette til vores team.”
Formålet med en teamworkshop
For Julie Kristensen var formålet med workshoppen meget tydeligt:
”Jeg ønskede at få et bedre indblik i hvilke typer vi hver især er, og hvor vi er forskellige, og hvor vi er ens. Jeg håbede at kunne bruge det til at være en bedre chef, både for den ansattes bedste og virksomhedens bedste. Særligt vil jeg gerne blive skarpere på, hvordan jeg motiverer mine medarbejdere på bedste vis, og hvordan vi undgår konflikter.”
Tre timer med e-stimate personprofiler
Sammen med sine medarbejdere blev Julie Kristensen ledt gennem en workshop, der med udgangspunkt i e-stimate personprofiler skitserede, hvordan deres individuelle personligheder tegnede sig og hvilken type adfærd, der falder dem hver især nemt og svært.
Forud for workshoppen havde alle i virksomheden udfyldt en online personprofil. På workshoppen fik medarbejderne udleveret deres egne profiler, og samtidig blev alle profilerne samlet til en teamprofil, der viste, hvor teamet som helhed var særligt stærke, og hvor de havde mindst fokus.
Via en blanding af små oplæg, øvelser og dialog fik Cosmo Coiffure personlighedstyperne ind under huden og kunne på den baggrund tage en tryg og åben snak om, hvordan de oplever sig selv og hinanden i forhold til emner som kundeservice, kollegialt samspil, anerkendelse eller spidsbelastninger.
Ny viden og en positiv dialog
Heldigvis blev Julie Kristensens forventninger til teamprofil-workshoppen indfriet:
”Jeg fik præcis det jeg forventede, og så mere til. Jeg var overrasket over, hvor præcise profilerne er, og at vi også selv kunne genkende os selv så meget. Det var en virkelig fin måde at få svarene på med workshoppen, da vi fik snakket det godt igennem og fik åbnet op for et par ting, vi nok ellers ikke ville have fået snakket om, men som giver en meget bedre forståelse for hinanden og vores interne udfordringer. Jeg tænker at kunne bruge det i lang tid frem ved personalemøder og MUS og til at motivere bedre, når det går lidt nedad i forretningen.”
Som ambitiøs leder er Julie Kristensen bevidst om ikke blot at bruge medarbejdernes profiler til udvikling, men også få det optimale ud af sin egen profil:
”Jeg vil forsøge at tage det frem engang imellem for at huske mig selv på, hvor jeg også selv har mangler eller udfordringer, så jeg kan arbejde på at forbedre det. Og så vil jeg helt klart have det i baghovedet når der er behov for at løse konflikter eller arbejde med mål.”
Personprofiler og teamprofil kalder på en workshop
Forud for workshoppen kendte Julie Kristensen ikke agendaen, men vidste blot, at teamet skulle se og drøfte deres egne og hinandens profiler. Derfor var forventningerne til workshoppen i sig selv ikke så store:
”Jeg havde ikke forventet så meget af selve workshoppen, så jeg blev lidt overrasket over at se for eksempel gulvtæppet med personprofiler og var lidt spændt på hvad det mon skulle bruges til. Jeg synes nogle gange, det kan blive lidt langhåret at skulle alt muligt ’fysisk’ aktivt, men jeg blev positiv overrasket over, hvor godt jeg synes det fungerede. Og kortene med personlighedstræk synes jeg var super gode. Alt i alt var det en rigtig god oplevelse, og mine medarbejdere tog det også til sig og deltog aktivt. Jeg havde været nervøs for, om det kunne ’fange’ dem, da det jo har været min beslutning at lave det. Jeg synes Anne er god til at guide snakken og styre tiden, på en måde hvor man synes man er kommet omkring det hele grundigt, og ikke bliver ’stoppet’ når snakken er god, samtidig med at jeg ikke synes noget blev trukket i langdrag.”
Personprofiler bliver del af onboardingen
Julie Kristensen er ikke i tvivl om, at også nye medarbejdere hos Cosmo Coiffure skal have fornøjelsen af at få en e-stimate personprofil:
”Jeg er så glad for at vi fik det lavet, og har tænkt mig at få lavet en profil på vores nye medarbejder også.”
Glade medarbejdere
Også de enkelte medarbejdere var glade for workshoppen og den dialog, det affødte:
”Oplevelsen var meget spændende og personligt syntes jeg at jeg fik meget ud af at lære mig selv og mine kollegaer bedre at kende. Anne var meget engageret og også hyggelig at være sammen med.”, Cecilie
”Det var en rigtig god oplevelse og sjovt at lære sig selv og sine kollegaer bedre at kende. Anne var meget engageret og professionel i hendes job.”, Emma